۸ بهمن ۱۳۹۰، ۱۹:۰۲
کد خبر: 30785252
T T
۰ نفر

دمشق - ' فرزين باقري ' مدير پروژه نيروگاه برق جندر در شهر حمص واقع در مركز سوريه گفت : در جريان بازديد هفت ناظر اتحاديه عرب در سوريه از اين نيروگاه در حال احداث مدارك مربوط به هفت مهندس و كارشناس ايراني ربوده شده به آنان ارايه شد.

وی عصر شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در دمشق افزود : این ناظران از مدارك ارایه شده نظیر كارت پایان خدمت و مدرك تحصیلی افراد ربوده شده عكس و فیلم تهیه كردند تا از آنان در گزارش های خود استفاده كنند.

مدیر پروژه نیروگاه جندر سوریه گفت : پس از ارایه مدارك مزبور و توضیحات در ارتباط با وجود دو نوع خدمت نظام وظیفه در ایران شامل ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این ناظران قانع شدند كه هفت مهندس و كارشناس ربوده شده نظامی نبوده اند.

در روزهای اخیر برخی از شبكه های مغرض عربی فیلم هایی را در ارتباط با مهندسان و كارشناسان ربوده شده ایرانی در نیروگاه جندر پخش كرده و با نشان دادن كارت پایان خدمت و گذرنامه آنان كه مهر سپاه و نیروی انتظامی بر روی آن زده شده است ، مدعی شدند كه آنان نظامی هستند.

باقری با اشاره به این كه ناظران اتحادیه عرب در جریان حضور در نیروگاه جندر از نزدیك در جریان فعالیت های مهندسان و نیروهای شاغل در آن قرار گرفتند ، افزود : بازدید مزبور به مدت سه ساعت ادامه داشت و آنان در جریان این بازدید از بخش های مختلف نیروگاه دیدن كردند.

وی افزود : ناظران حتی با برخی از پرسنل شاغل در نیروگاه و مسوولان آن نیز گفت و گو كردند و برخی از آنان نیز كارت پایان خدمت خود را به این ناظران نشان دادند و آنان قانع شدند كه اخبار منتشره در ارتباط با نظامی بودن ایرانیان ربوده شده صحت ندارد.

173 نفر از ناظران اتحادیه عرب از روز ششم دی ماه وارد سوریه شده اند تا از اوضاع این كشور گزارش تهیه كنند.

ماموریت این ناظران از ششم بهمن ماه به مدت یك ماه دیگر تمدید شده است .

مدیر پروژه نیروگاه جندر در ارتباط با ادامه فعالیت مهندسان در این نیروگاه نیز گفت : اكنون فعالیت ها برای تكمیل و راه اندازی نیروگاه مزبور ادامه دارد و همه افراد مشغول هستند و در صورت ادامه روند كنونی و بروز نكردن مشكل تا شش ماه آینده می توان نیروگاه 450 مگاواتی جندر را تكمیل و تحویل طرف سوریه داد.

پنج نفر از مهندسان و كارشناسان نیروگاه مزبور روز 29 آذر ماه از سوی افراد مسلح در مركز سوریه ربوده شدند و یك روز بعد نیز در جریان جست و جو مسوولان آن برای یافتن این پنج نفر دو نفر دیگر از كاركنان این نیروگاه ربوده شدند.

هدف افراد مسلح از ربودن این مهندسان متوقف كردن فعالیت های عمرانی جمهوری اسلامی ایران برای مردم سوریه است .

سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه نیز در بیانیه ای به دنبال ربودن این افراد ضمن تاكید بر ادامه فعالیت های عمرانی و خدماتی این مهندسان و كارشناسان فنی در امور سازندگی و خدمت رسانی به سوریه ، خواستار آزادی هر چه سریع تر آنان شد.

در حال حاضر یك گروه مشترك برای پیگیری آزادی ایرانیان ربوده شده بین سوریه و ایران تشكیل شده است.

خاورم**1436**2047**

سرخط اخبار سیاست خارجی